طالبان ورود پول کشورهای منطقه به افغانستان را ممنوع و انتقال دلار به خارج را محدود کرد BBC News فارسی | stockmarketna

قیمت لیر امروز ۱۸ بهمن در بازار ارز تهران به ۲ هزار و ۳۷۰ تومان رسید. با کاهش ارزش مجله خبری بورس آمریکا از اوج یک ماهه خود، طلا افزایش یافت. بانک مرکزی امروز دوشنبه، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز افزایش و نرخ ۱۱ ارز کاهش یافت، نرخ باقی ارز‌ها ثابت ماند. نرخ فروش هر دلار آمریکا هم در ابتدای سال جاری خورشیدی ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت شده که ۴۳.۷ درصد پایین‌تر از بهای روز دوشنبه بود. «دلار تهران» قیمت دلاری است که در تهران خرید و فروش می شود و دلار تهران به چندین بخش از جمله سبزه میدان، پاساژ افشار و خیابان منوچهری دسته بندی می‌شود.

  • اعلامیه ممنوعیت محدودیت و ممنوعیت انتقال ارزهای خارجی طالبان در حالی صادر شده که شبکه خبری بلومبرگ آمریکا گزارش داده که روزانه «میلیون‌ها دلار از پاکستان به افغانستان قاچاق می‌شود».
  • قیمت دلار در تابلوی صرافی‌ها امروز یک‌شنبه،۴۳ هزار و ۱۳۰ تومان درج شده است.
  • در پایان امروز قیمت دلار بر مدار رشد حرکت کرد و به ۴۳,۱۳۴ (چهل و سه هزار و یکصد و سی و چهار ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش را تجربه کرده است.
  • در این دو بازار که مرکز اصلی فعالیت دلالان ارز (فروشندگان خیابانی و فاقد مجوز) می باشد معاملات به دو شکل نقدی و فردایی صورت می گیرد.

مرکزیت دلار به عنوان ارز ذخیرهٔ جهانی این امتیازات چشم‌گیر را به اقتصاد آمریکا داده‌است. آمریکا ضمن داشتن کسری تراز پرداخت‌های عظیم، می‌تواند هزینه و سرمایهٔ مصرفی را فراتر از تولید داخلی تأمین کند و به سرمایه‌گذاری‌هایی دست زند که بسیار بیشتر از اندوخته‌های داخلی آن است، زیرا خارجی‌ها علاقه‌مندند دارایی‌های خود را به دلار افزایش دهند. شاخص دلار ایالات متحده آمریکا که به ارزش دلار ایالات متحده شناخته می شود مهم ترین شاخص برای سنجیدن ارزش دلار در میان بقیه ارز های جهان است . هم اکنون ارزش دلار در بالاترین حد خود پس از آگوست سال 2003 می باشد .

سیاست‌های ناظر بر نرخ ارز

اکثر افرادی که چنین مبالغ بالایی را دارند، از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنند تا از خطر هک‌های آنلاین دور بمانند. براساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی، افغانستان تحت کنترل طالبان با ۲۴ پله صعود در سال ۲۰۲۲ در شاخص جهانی مبارزه علیه فساد اداری در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفته است. نرخ خرید ارزهای مهم امروز چهارشنبه در سامانه نیما با کاهش همراه بود. قیمت درج شده ارز، همان قیمت های اعلام شده از سوی بانک مرکزی می باشد.

«آغاز اجرای طرح آمریکا برای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران از بازار ارز عراق»

بر اساس اعلام بانک مرکزی؛ در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار، پیشنهادات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاح مقررات پیشین مربوط به بازار متشکل معاملات ارزی مطرح و اصلاح گردید. تاریخ دلار به بیش از ۲۰۰ سال برمی گردد نظر به اینکه کنگره قاره‌ای ایالات متحده آمریکا اجازه به انتشار دلار آمریکا در تاریخ ۸ اوت ۱۷۸۶ داد. اصطلاح دلار به طور عام از تاریخ استعماری ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است به زمانی که سکه هشت رئالی (دلار اسپانیایی) توسط مردم اسپانیا در سراسر اسپانیای نو استفاده می‌شده است، اشاره دارد.

این نرخ در شرایط صحیح نشان می‌دهد که میزان واردات و صادرات به چه شکل باید تنظیم شود. این افراد باور دارند اگر قیمت دلار صد برابر شود اما به‌تناسب آن تولید کالا و خدمات در جامعه بیشتر شود مردم به‌هیچ‌عنوان احساس ناراحتی نخواهند داشت، هرچند خیلی بعید است در کشوری که تولید کالا و خدمات صد برابر شده، نرخ ارز پرش داشته باشد. اگر روابط خارجی خوبی نداریم، اگر تولید ملی نداریم، اگر کسی کالای ایرانی نمی‌خرد، با تزریق مُسکنِ نفتی نمی‌شود سرطان را درمان کرد. وقتی از بازار ارز حرف می‌زنیم منظورمان میدان فردوسی، سبزه‌میدان یا میرداماد نیست.

http://aryalaptop.ir

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار